Alexander V. Kammel, direktor Međunarodnog odbora festivala turističkog filma CIFFT u razgovoru za portal SeeSrpska govorio je o funkcionisanju ove organizacije, trendovima u globalnom turizmu, turističkim video formatima i mnogim drugim stvarima.
Možete li nam reći kako se CIFFT razvio od svog osnivanja 1989. godine i koje smatrate ključnim dostignućima? Koja je danas primarna misija CIFFT-a i zašto su turistički filmovi važni za promociju destinacija?
Kada je CIFFT osnovan 1989. godine, glavni cilj bio je kreiranje platforme koja povezuje festivale turističkih filmova širom svijeta. Tokom godina, razvili smo se u globalnu inicijativu koja ove festivale objedinjuje kroz CIFFT Circuit i uspostavili smo prestižno takmičenje koje nagrađuje najbolje turističke produkcije godine. Ono što nas čini jedinstvenim jeste isticanje kreativnosti i strateškog razmišljanja iza ovih filmova, pokazujući njihovu vrijednost za promociju destinacija, proizvoda ili usluga.
Jedno od dostignuća na koje sam posebno ponosan jeste osnivanje Svjetskih nagrada za turističke filmove (World Tourism Film Awards), gdje slavimo najuticajnije turističke filmove godine i pružamo vidljivost destinacijama i kreativnim timovima iza njih. Osvojiti CIFFT nagradu postalo je simbol prestiža u industriji, pomažući brendovima i filmskim stvaraocima da steknu globalno priznanje.
Danas je video marketing ključan za promociju destinacija. Video ima moć da izazove radoznalost, angažuje publiku i stvori emocionalnu povezanost. Naša trenutna misija jeste inspirisati turističke brendove da proizvode visokokvalitetne, uticajne videozapise koji pričaju upečatljive priče i podstiču ljude na putovanja.
Posebno zadovoljstvo pruža nam gledanje direktnog uticaja ovih produkcija, ne samo na industriju, već i na ljude koji se odlučuju istraživati svijet. Kroz CIFFT podržavamo i promovišemo ovu kreativnost, podstičući stalne inovacije u pričanju priča o destinacijama.
Koji su kriterijumi za izbor najboljih turističkih filmova u CIFFT Circuit-u? Na šta žiri posebno obraća pažnju, i po Vašem mišljenju, koji elementi čine turistički film efikasnim?
Proces ocjenjivanja u CIFFT Circuit-u osmišljen je tako da bude temeljit i pravedan. Članovi žirija dolaze iz oblasti turizma, marketinga, oglašavanja, komunikacija, novinarstva i filma, donoseći raznovrsne perspektive. Svaki festival nezavisno bira i upravlja svojim sudijama, što doprinosi raznolikosti u evaluaciji.
Prilikom ocjenjivanja fokus je na kriterijumima poput uticaja, kreativnosti, pripovijedanja, originalnosti, tehničkog kvaliteta i vizuelne izvedbe. Ovi faktori određuju koliko efikasno film prenosi svoju poruku, povezuje se s publikom i promoviše destinaciju, proizvod ili uslugu.
Za mene, najbolji turistički filmovi su oni koji uspostavljaju povezanost sa ciljnom publikom, bilo kroz snažno pripovijedanje ili inovativne tehnike. Riječ je o stvaranju nečega što inspiriše gledaoce.
Tokom godine, filmovi se takmiče na različitim festivalima, a njihove nagrade se boduju za CIFFT Ranking, koji određuje najbolje turističke filmove u kategorijama poput gradova, regija, zemalja, proizvoda i usluga. Najbolje produkcije slavimo na Svjetskim nagradama za turističke filmove, poznatim kao "Festival svih festivala".
Naš cilj je prepoznati kreativnost i inovacije u promociji turizma, zbog čega festivali biraju vrhunske profesionalce za žiri, kako bi filmovi koji zaista odjekuju kod publike dobili priznanje koje zaslužuju.
Kako CIFFT podržava autentičnost u predstavljanju različitih zemalja kroz filmove? Da li je teško prenijeti specifične turističke priče i identitete kroz globalnu promociju?
Autentičnost je ključni element u promociji turizma. U CIFFT-u podstičemo filmove da istinski odražavaju identitet, kulturu i vrijednosti destinacija koje predstavljaju. Kroz CIFFT Circuit, podržavamo i nagrađujemo pripovijedanje koje ide dublje od površinskog i ističe ono što mjesto čini jedinstvenim.
Jedan od načina na koji promovišemo autentičnost jeste uključivanje pripovijedanja i originalnosti u naše kriterijume ocjenjivanja. Ipak, izazovno je kreirati priče koje ostaju autentične, a istovremeno privlače globalnu publiku. Nije svaka priča univerzalno razumljiva, ali upravo u tome leži ljepota turističkih filmova – oni donose različite perspektive široj publici i izazivaju radoznalost.
U CIFFT-u cijenimo te raznolike pristupe i vjerujemo da su najučinkovitiji filmovi oni koji ostaju vjerni svom identitetu, dok pronalaze načine da se povežu s gledaocima širom kultura. Riječ je o pričama koje se izdvajaju jer su stvarne, a ne zato što pokušavaju da se uklope u neki kalup.
Koji trendovi u turističkim filmovima postaju sve učestaliji? Kako su se stilovi i pristupi u kreiranju ovih filmova promijenili u posljednje vrijeme?
U posljednje vrijeme primjećujemo nekoliko trendova koji postaju sve prisutniji u turističkim filmovima. Jedan od najvećih je upotreba humora. Ljudi odlično reaguju na zabavne i kreativne priče, jer one čine destinaciju pristupačnijom i nezaboravnom.
Još jedan trend je porast korištenja vještačke inteligencije (AI) u filmskoj produkciji. Bilo da je riječ o kreiranju vizuala, prilagođavanju sadržaja različitim publikama ili unapređenju postprodukcije, AI otvara nove mogućnosti. Ipak, važno je osigurati da filmovi i dalje djeluju autentično.
Autentičnost ostaje ključni trend. Današnja publika cijeni iskrene prikaze turizma. Žele vidjeti jedinstvene aspekte mjesta – njegovu kulturu, ljude i priče, prikazane na način koji djeluje iskreno, a ne kao tradicionalno oglašavanje.
Turistički filmovi postaju sve ličniji, angažovaniji i kreativniji, s fokusom na povezivanje s gledaocima. Uzbudljivo je vidjeti kako industrija evoluira kako bi zadovoljila zahtjeve današnjih putnika, a istovremeno pomjera granice mogućeg u pripovijedanju.
Kako vidite budućnost CIFFT-a? Postoje li planovi za širenje ili nove partnerstva? Takođe, koji bi savjet dali destinacijama koje žele kreirati privlačne i uspješne turističke videozapise?
U budućnosti vidim CIFFT kako nastavlja da raste, ne samo kao globalna platforma za prepoznavanje najboljih turističkih videozapisa i kampanja, već i kao lider u inovacijama u industriji. Posebno nas raduje naša bliska saradnja sa Svjetskom turističkom organizacijom (UNWTO) kao pridruženi član, što dodatno jača našu ulogu u oblikovanju budućnosti turističkog marketinga.
Takođe, radimo na lansiranju novih proizvoda koji će fokus staviti na održivost u produkciji turističkih filmova, što je sve značajniji zahtjev u industriji.
Moj savjet destinacijama jeste da se fokusiraju na autentičnost. Ispričajte pravu priču o svojoj destinaciji i pronađite kreativne načine da je predstavite. Najefikasniji turistički filmovi nisu samo promocija mjesta – oni inspirišu gledaoce da ga dožive.